Skip to content

10 redenen om aan yoga te doen

yogaIk heb me al ontelbaar vaak voorgenomen om te gaan sporten. Dan weer hardlopen, dan weer hoelahoepen. Kern van het verhaal: ik hou het nooit vol. Via Lisanne van Superyoga.nl leerde ik meer over yoga, wat mijn interesse voor deze sport heeft gewekt. Vandaag geeft Lisanne op mijn blog daarom 10 redenen om aan yoga te doen! Wie weet kunnen jullie hierdoor uitgedaagd worden om dit ook te proberen!

De afgelopen jaren is yoga steeds populairder geworden onder een breed publiek. Niet alleen bij de liefhebbers, sportievelingen of groenerikken maar ook bij iedereen die eigenlijk nog niets van yoga afwist. Deze ontwikkeling is nog lang niet voorbij, je zal yoga daarom steeds vaker langs zien komen! De letterlijke vertaling van het woord ‘yoga’ is juk. Dat staat weer voor verbinding: het één worden van lichaam en geest. Tijd om ook maar eens te beginnen, denk je niet? Maar waarom zou je eigenlijk? Hieronder volgen 10 redenen waarom jij vandaag nog zou moeten beginnen met yoga.

Reden 1: Door yoga ontwikkel je een sportief en sterk lichaam

Heb je wel eens iemand gezien die al jarenlang yoga doet? Een yogalichaam is jaloersmakend! Je zit strak in je vel, op alle mogelijke plaatsen zijn je spieren getraind en je hoeft je geen zorgen over een kilootje teveel. De celebs met yogapants en afgetrainde lijven kun je niet meer missen, neem jij er een voorbeeld aan? Tijdens een yogasessie sta, lig of zit je in de meest gekke houdingen waardoor je spieren traint die je normaal nooit gebruikt en dat komt weer ten goede aan een sexy en aantrekkelijk lichaam. Dat is nog niet alles: met yoga kweek je die abs die je altijd al wilde hebben.

Reden 2: Yoga boost je zelfvertrouwen

Een druk bestaan is niets geks tegenwoordig. Rennen en vliegen om zoveel mogelijk in één dag te proppen terwijl het eigenlijk niet past. En waarom? Omdat de maatschappij en de wereld om je heen het van je verlangt en omdat je jezelf geen halt toeroept. Uiteindelijk zorgt deze lifestyle bij veel mensen voor een slecht zelfbeeld en een laag zelfvertrouwen. Het is nooit goed genoeg, we zien er niet leuk genoeg uit en zijn niet knap, slank en sportief genoeg. Je aangetaste zelfvertrouwen kan op lange termijn nare gevolgen hebben, zowel voor je geestelijke als lichamelijke gezondheid. Dankzij yoga gaan je ogen weer open en besef je dat je eigenlijk heel veel in je mars hebt en je leert jezelf te accepteren zoals je bent.

Reden 3: Zeg goodbye tegen stress

De dagelijkse stress hoopt zich gemakkelijk op, waardoor je binnen no time last hebt van structurele stress. Niet alleen een hoge werkdruk, maar echte stress waardoor je het leukste niet meer uit je leven kunt halen omdat je altijd haast hebt en nooit tijd genoeg hebt. Een stressloos en rustig leven is niet voor iedereen weggelegd omdat de meesten van ons hier niet bewust mee bezig zijn. Begin eens met een kwartiertje per dag met je ogen dicht op een meditatiekussen zitten. Probeer je gedachten de vrije loop te laten en besef wat er allemaal in je omgaat, zonder te veroordelen. Een yoga workout doet ook wonderen en zorgt ervoor dat alle opgebouwde spanning je lichaam kan verlaten. Zo kun je de volgende dag weer vol energie en met een gezond lichaam de strijd aan gaan met alle uitdagingen.

Reden 4: Yoga zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Je zou het niet direct zeggen, maar yoga is de ideale oplossing tegen je hongeraanvallen. Doordat je verschillende organen stimuleert goed te werken en bezig bent met een bewuste ademhaling, creëer je een sterke wilskracht om je ongezonde gewoonten aan de kant te zetten. Door de lichamelijke training snakt je lichaam bovendien naar gezonde voeding vol eiwitten en niet naar suiker.

Reden 5: Je werkt aan een ijzersterke concentratie

Omdat je bewust bezig bent met je lichaam, ademhaling, gedachten en nog veel meer, heb je die slechte concentratie voor je het weet omgebogen tot een juist hele goede concentratie. Bij yoga is er geen ruimte voor chaos en afleiding. Als je eenmaal bent begonnen aan je sessie dan is er op dat moment niets anders dan yoga. Hierdoor train je jezelf continu op een goede concentratie, iets waar je heel veel aan hebt in het leven. Zo kun je dankzij je verbeterde focus betere resultaten halen op je werk of studie, maar ook in je relatie. Go and fulfill your dreams!

Reden 6: Je creëert een gezonde houding

Niets is zo fijn als een kaarsrechte houding tijdens het zitten, lopen of fietsen. Door al het werken achter beeldschermen en omdat we steeds meer zitten, verdwijnt de gezonde houding uit het straatbeeld en stijgt het aantal ergonomische klachten ongekend snel. Het is zelfs zo ver gevorderd dat één op de drie personen (!) kampt met ergonomische klachten. Natuurlijke draagt de technologische ontwikkeling van smartphones en tablets hier ook een steentje aan bij. Met yoga train je belangrijke delen van je lichaam zoals je nek, borst, rug en schouders waardoor die natuurlijke houding vanzelf weer ontstaat.

Reden 7: Yoga kan pijn verdoven

Heb je tijdens de ongesteldheid last van heftige pijn en buikkrampen? Zorg dan dat je je yoga matje bij de hand hebt! Uit onderzoek is gebleken dat de yogaposes ‘de kat’, ‘de vis’ en ‘de cobra’ heel effectief zijn bij het bestrijden van de pijn. Dat scheelt weer een ibuprofen die niet alleen de pijn verdooft maar ook een hoop chemische stoffen meebrengt in je lichaam waar je lever niet op zit te wachten.

Reden 8: Yoga is super leuk

Ben je al jarenlang op zoek naar een leuke sport maar blijf je maar uitkomen bij de groepslessen in de sportschool of af en toe een rondje hardlopen? Dan is yoga jouw nieuwe uitdaging die veel meer dan alleen sportiviteit met zich meebrengt. Hello bewustzijn, nieuwe wereld die open gaat, nieuwe mensen en eerlijkheid!

Reden 9. Je geniet van een betere nachtrust

Niets is zo lekker als een goede nachtrust. Dit komt ten goede aan al je prestaties en alles wat hierboven in dit artikel staat beschreven. Zo zorgt een goede nachtrust voor een betere concentratie, een positieve houding, je lichaam is in staat om beter te ontwikkelen (spierherstel, spiergroei), je kunt beter met stress omgaan en je zit lekkerder in je vel. Na een yogasessie is je hoofd leeg, je lichaam moe en je bent als het goed is helemaal voldaan en rustig. Het voordeel is dat je tijdens een yogasessie niet op kunstmatig licht van bijvoorbeeld je smartphone kijkt waardoor je ook weer geniet van een betere nachtrust. Kun je niet meer wachten om aan de slag te gaan? Hier heb je meteen negen yoga oefeningen om je nachtrust te bevorderen.

Reden 10: Je kunt je voortaan zo lenig als een elastiekje voelen

We zijn niet allemaal zo lenig als topsporters, maar toch hoef je geen stijve plank te zijn door simpelweg geregeld een yogalesje te volgen. Het vergt wel even geduld, want je bent natuurlijk niet na twee lessen super lenig. Maar als je na een paar maanden nog steeds de smaak te pakken hebt en de mountain, downward facing dog, chair, tree, bridge, legs up the wall en de warrior zonder moeite uitvoert, dan ben je leniger dan ooit tevoren!

Zoals jullie kunnen lezen genoeg redenen om yoga te doen! Mij spreken met name het wegnemen van food cravings en het verbeteren van mijn postuur aan uit deze redenen. Heeft deze post jullie interesse voor yoga gewekt, of deed je al aan yoga? Laat het weten in de comments!

Liefs,
Nienke

Be First to Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Door Dreaming Out Loud te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten